Buitenplaats Trompenburgh (voorheen hofstede Syllisburg)
Bouwjaar 1674
Functie voormalig zomerverblijf van Cornelis Tromp, nu in bezit van monumentenbeheer
Adres Zuidereinde 43, 1244 KK ‘s Graveland
Perceel 1380 (kavel 20)
Bouwperiode 1674-1676
Monumentennummer RM 522880
Functie voormalig zomerverblijf van Cornelis Tromp, nu in bezit van monumentenbeheer
Adres Zuidereinde 43, 1244 KK ‘s Graveland
Perceel 1380 (kavel 20)
Bouwperiode 1674-1676
Monumentennummer RM 522880
Kenmerken
Het huis bestaat uit het corps de logis (het hoofdgebouw) dat door middel van het tussenlid wordt verbonden aan een achthoekig paviljoen met koepel. In de architectuur van het woonhuis zijn veel verwijzingen naar het zeevaarders bestaan van de familie Tromp. Zo ligt het huis in het water, waardoor het iets weg heeft van een schip in de zee. Het dak toont vergelijkingen met een scheepsdek en in de koepelzaal worden zeeslagen weergegeven. Het landhuis is opgetrokken uit hout en bestaat uit een rechthoekig woongedeelte (Corps de Logis) en een achthoekige koepelzaal (Trompzaal). De ingang bevindt zich aan de achterzijde. Het huis bevat diverse schilderingen, zowel op de wanden als de plafonds. In de nissen aan de buitenzijde staan beelden, voorstellende Pluto, Ceres, Bacchus, Faam en Flora. |
Historie
Tot de vroege zeventiende eeuw was het gebied rond ‘s-Graveland een onveilige plek. Het was een niemandsland. In dit woeste gebied hielden rovers en allerhande dieren zich schuil. De dichtstbijzijnde dorpjes waren Ankeveen en Kortenhoef.
In 1625 kregen een aantal rijke Amsterdammers toestemming om het voormalige jachtgebied van de Graven van Holland te ontginnen: ’s-Graveland. De Amsterdammers zagen het droogleggen van meren en het ontginnen van land buiten de stad als een goede investering. Binnen 10 jaar was de ontginning ver genoeg gevorderd om het gebied te kunnen verkavelen. De nieuw ontstane polder werd verdeeld in 27 kavels, die op hun beurt weer werden verdeeld in zes loten. Andries Bicker (1586-1652), destijds burgemeester van Amsterdam, lootte lot nummer 6. Hiermee verkreeg hij kavels 8, 9. 10, 20 en 21.
In 1654 verrees op kavel 20 een luxe buitenplaats, genaamd “Hoge Dreuvik” .De buitenplaats was gebouwd in opdracht van Joan van Hellemont (1616-1665) en zijn vrouw Margaretha van Raephorst (1625-1690). Joan was een neef van Andries Bicker. Volgens het testament van Joan was Margaretha zijn universele erfgenaam. Toen hij in 1665 overleed, kwamen kavel 20 en 21 daarom in bezit van Margaretha.
Een jaar later kreeg Margaretha een nieuwe buurman, de zeevaarder Cornelis Tromp. Hij was na zijn ontslag bij zijn broer Johan Tromp ingetrokken, die eigenaar was van kavels 18 en 19. Waarschijnlijk hadden Margaretha en Cornelis elkaar al eens ontmoet in Amsterdam.
In januari 1667 gaven Margaretha en Cornelis elkaar het ja-woord. In 1671 kocht Cornelis de bezittingen van zijn broer over, waardoor het echtpaar nu eigenaar was van kavels 18, 19, 20 en 21. De zomers werden doorgebracht op de buitenplaats in ’s-Graveland. In de winter verbleef het echtpaar in hun woning aan de Keizersgracht in Amsterdam.
In 1672 werd de Republiek door Engeland, Frankrijk, Münster en Keulen onder de voet gelopen. De Franse troepen onder leiding van koning Lodewijk XIV veroverden in juni 1672 Naarden en bezetten Utrecht. ’s-Graveland kwam in een frontgebied te liggen. De Fransen staken buitenhuizen in brand, wanneer de eigenaren niet (op tijd) betaalden. Hoge Dreuvink werd in 1673 verwoest.
Hierna bouwde Cornelis Tromp het huidige Landhuis. De architect is niet bekend, mogelijk was het de Amsterdamse stadsarchitect Daniël Stalpaert.Het kreeg de naam Syllisburg, genoemd naar de adellijke titel "Graaf van Syllisburg" die Tromp in 1676 van de Deense koning Christiaan V kreeg voor zijn hulp aan Denen in de strijd tegen de Zweden.
Pas na de dood van Cornelis kreeg het de naam Trompenburgh.
Het landhuis diende als zomerverblijf.
Geometrische tuin
Bewaard is gebleven de tekening van hofstede ‘Syllisburg’, die de erfgenamen van Cornelis Tromp in 1704 lieten maken. Het betreft een tekening met een vermoedelijk goed gelijkende weergave van de werkelijkheid. Het was geen prent waarin de situatie, zoals veelal gebruikelijk was, verheerlijkt werd. De tekening was namelijk niet gemaakt voor zelfrepresentatie, maar voor eenmalig gebruik, zijnde de veiling van de hofstede die in Amsterdam plaatsvond.
De veronderstelling dat de afbeelding natuurgetrouw was wordt ondersteund door het feit dat het huis tot op heden onveranderd gebleven is en de rudimenten van de afgebeelde geometrische tuin (nog tot voor kort) en de dubbele bomenrijen langs de weg vandaagdedag nog aanwezig zijn.
Bewaard is gebleven de tekening van hofstede ‘Syllisburg’, die de erfgenamen van Cornelis Tromp in 1704 lieten maken. Het betreft een tekening met een vermoedelijk goed gelijkende weergave van de werkelijkheid. Het was geen prent waarin de situatie, zoals veelal gebruikelijk was, verheerlijkt werd. De tekening was namelijk niet gemaakt voor zelfrepresentatie, maar voor eenmalig gebruik, zijnde de veiling van de hofstede die in Amsterdam plaatsvond.
De veronderstelling dat de afbeelding natuurgetrouw was wordt ondersteund door het feit dat het huis tot op heden onveranderd gebleven is en de rudimenten van de afgebeelde geometrische tuin (nog tot voor kort) en de dubbele bomenrijen langs de weg vandaagdedag nog aanwezig zijn.
Op de voorgrond de ‘Lange Wegh’ met de dubbele bomenrijen met daarvoor de ’s-Gravelandse vaart en het jaagpad. Fragment van de tekening t.b.v. de veiling van van hofstede ‘Syllisburg’ in 1704. Gouache en grafiet op papier.
Bron: Museumlandschaft Hessen-Kassel te Kassel
Bron: Museumlandschaft Hessen-Kassel te Kassel
Overzicht eigenaren kavel 20